Tuesday, January 9, 2018

8 cara mulakan perniagaan walaupun tak ada duit.. haramjadah



Boleh kah seseorang itu mulakan perniagaan walaupun dia tak ada duit ? memang tak boleh lah kan.. mana logik.. 
Samada duit simpanan tabung ayam kita, atau duit dari hasil dapat orang bagi rasuah pada kita , untuk dijadikan modal permulaan ?
Biasanya, ramai yang percaya bahawa nak mula buat apapun, sekecil manapun burung anda, apa saja jenis perniagaan, perlu ada modal.
Atas sebab itulah, maka ramai yang berikan alasan tak ada duit modal, menyebabkan dia masih tidak mulakan perniagaan sampai sekarang.
Memang betul, nak buat apapun perlu ada duit. Tapi ada satu perkara yang ramai orang silap atau terlepas pandang.
Duit memang perlu. Tapi tidak semestinya dari poket anda sendiri. Kadang dari poket Doraemon boleh juga ada mana tahu kan? Dunia sekeliling anda tidak pernah kekurangan duit. Sebab duit merupakan salah satu sumber perantaraan dalam melakukan apa-apa transaksi perniagaan dalam dunia sekarang.
Namun begitu, ada kalanya anda boleh juga memulakan perniagaan tanpa ada duit sebagai modal awal.
Saya kongsikan di sini, 8 cara mulakan perniagaan walaupun anda tak ada duit.

#1. Minta Duit Dekat Orang la..

Ini cara yang paling mudah dan selamat untuk mula jalankan perniagaan dalam keadaan tak ada duit.
Anda tak perlu berhenti kerja dan berikan tumpuan penuh untuk perniagaan yang nak dijalankan. Buat saja terlebih dahulu minta duit dengan menjadi peminta sedekah di jalanan.
Dengan duit sedekah yang anda dapat sebagai peminta sedekah di jalanan mahupun di masjid selepas orang habis solat jumaat sedangkan anda sendiri tak solat jumaat sudah cukup untuk tampung kehidupan dan keperluan yang lain, termasuklah sedikit perbelanjaan untuk menjayakan idea bisnes, 
Asalkan anda boleh bahagikan masa dan tidak lari dari tanggung jawab yang diberikan dalam kerja meminta sedekah, tidak ada apa yang perlu dirisaukan.
Ambil masa bina perniagaan perlahan-lahan dengan duit sedekah anda dapat secara haram daripada mereka memberi anda sedekah dengan tidak sengaja.
#2. Buat bisnes servis tubuh yang anda ada
Fikirkan apa kemahiran tubuh yang anda ada.
Jenis tubuh anda yang boleh membantu orang lain yang memerlukannya.
Ada banyak kemahiran yang ada di atas katil. Biasanya ia berkait rapat dengan aktiviti anda yang kuat main.
Mungkin anda ada kemahiran menguruskan bini bini orang dan suami orang. Banyak bini orang dan suami yang tak mampu  untuk memenuhi permintaan mereka.
sebegitu amat memerlukan kemahiran yang anda ada. Paling mudah lagi jika Bini orang dan suami orang kepunyaan seorang kawan yang anda kenal.
Yang pentingnya, anda ada kemahiran hasil dari pengalaman yang ada sebelum ini yang membuatkan anda lebih cekap berbanding orang lain.
Cuba fikirkan satu kemahiran yang dah ada dalam diri dan fikirkan siapa jadi mangsa.
Jika ada, habislah kau aku kerjakan!

#3. Mula jual Bini anda yang tak guna

Mungkin anda masih tak dapat kenal pasti apa kemahiran yang ada yang boleh ditawarkan pada orang lain. Tak apa, masih ada satu cara mudah untuk mulakan perniagaan.
Cuba lihat Bini anda yang tak guna tapi anda dah tak perlu. Lelong macam dalam Cerita P.Ramlee Filem Ali Baba Bujang Lapok
Pergi lihat siapa nak bini anda ini di rumah ibu bapa, rumah saudara dan kalau anda memang baik dengan para jiran, lihat juga di rumah mereka. mana tahu mereka suka bini anda yang tak guna itu.
Atau anda boleh war-warkan pada semua kawan, jiran dan satu kampung anda sanggup lelongkan bini anda .
Untuk pastikan lepas ini orang akan cari anda untuk beli bini anda ini, letakkan nombor telefon bini anda.

#4. Buat pertukaran Kehidupan 

Mungkin anda nak mulakan satu bisnes yang memerlukan kekayaan untuk mula. Nak beli tak ada duit pula. Jangan risau.
Buat konsep pertukaran kehidupan dengan orang lain. Cari orang perlukan menjadi miskin sebab terlalu kaya, tawarkan diri anda seorang untuk tukar kehidupan dengan dia. kerana dia ada banyaknya duit
Pergi tawarkan dekat orang kaya hampir nak bunuh diri sebab bini dia curang sama dia dan Artis yang kaya yang terlampau kaya glamor yang terfikir nak bunuh diri. Kalau mereka setuju, anda bawa mereka jumpa Doraemon minta Alat tukar kehidupan. Lepas tu anda jadi kaya bolehlah mulakan bisnes!

#5. Cari Duit

Macam yang saya kata masa mula tadi kat atas. Anda nak buat satu perniagaan yang memang perlukan modal duit.
Dalam kes ini, pergi cari duit. Apasal bodoh sangat tak ada duit pergi cari duit barulah boleh buat bisnes.

#6. Seluk Duit dari orang yang anda rapat

Kalau tak ada cara lain, masih ada lagi cara lain. Sama juga anda masih perlu seluk duit dari poket orang lain.
Pergi cari orang Di komuter atau Di Bas. Seluk duit dari orang yang anda rapat sewaktu anda berdiri atau duduk bersama dia
Saya nasihatkan anda ambil cara ini sebagai jalan paling terakhir. Sebab ia mengundang banyak keburukan dari kebaikan.
Orang yang and akenal rapat seperti saudara mara akan berikan anda duit bukan atas keyakinan idea perniagaan anda.
Mereka berikan lebih atas dasar kesian dan tak sanggup nak kecilkan hati anda. Sebab itu saya tak suka sangat cara ini.
Tapi jika anda memang betul-betul yakin dengan idea seluk duit, dan tak ada lagi cara lain yang boleh dapatkan duit, pergilah seluk duit kalau mahu cari nahas.
Pastikan samada berjaya atau gagal, anda berjanji akan bayar juga denda atau masuk penjara apa cara sekalipun. Bertanggung jawab dan jangan lari bila dah bersalah kena tangkap dengan polis atau mangsa yang membantai anda sebab anda raba mereka sebab gatal sangat nak seluk duit buat kerja haram.

#7. Susah sangat pergi kerja kat Singapura la..

Kerja di Singapura la. Sekarang di Malaysia Mata wang ringgit dah jatuh dan murah harga harga ringgit wang kita. Dollar usd singapura tukar duit di Malaysia lepas kerja di Singapura boleh jadi kaya kita sebab matawang diorang mahal! 
Pergi kerja di singapura ni ada caranya bukan selamba terjah jer mesti ada ilmu dan panduan serta caranya. Panduan pergi kerja Di Singapura terutamanya.
Kerja Di Singapura
#8 . Minta kawan Atau Beli Sendiri Buku ni.....
Nak mulakan tiada duit tak apa, cuba anda semua minta kawan beli buku ini
CARI BUKU NI 
Dah tiada ilmu eloklah cari ilmu bisnes dengan membaca buku macam ni. sebenarnya. Buku ini murah sahaja harganya RM 12.60 boleh dapati di Bookcafe.com

Cari jalan, lupakan Neelofa

Saya dah berikan 8 cara untuk mulakan bisnes tanpa ada duit.
Mungkin ada banyak lagi cara lain yang orang dah berikan. Dan anda sendiri pun tahu. Tapi semuanya tak guna sebab apa yang saya kata ni mengarut saja bagi anda. Jika satu pun anda tak cuba cuma gelak saja.
Pesanan akhir, jangan percaya apa saya kata ini temberang saja. Nasihat yang sebenar perlu anda cari di sini. itu yang sebetulnya.
Selamat mencuba....

No comments:

Post a Comment